هیئتمدیره اساساً وظایف خود را در قالب کمیتههای تخصصی انجام میدهد. در این مقاله به دنبال معرفی کمیتههای هیئتمدیره در حاکمیت شرکتی بر اساس استاندارد کسبوکار آمریکا (Business Roundtable) هستم. کمیتههایی که در این مقاله به آنها میپردازم عبارتند از: کمیته حسابرسی (Audit Committee)، کمیته کاندیداتوری یا حاکمیت شرکتی (Nomination/Corporate governance Committee)، و کمیته جبران خدمات (Compensation Committee).
ادامه مطلب
در این مقاله به دنبال معرفی ماتریس هارتلند یا سرزمین مادری (Heartland Matrix) به عنوان یکی از ابزارهای برنامهریزی سبد کسبوکارها هستم. البته از این ماتریس برای تعیین سبک سرپرستی هم استفاده میشود. از آنجا که این ماتریس توسط مدرسه کسبوکار اشریج توسعه داده شده، در برخی از منابع تحت عنوان ماتریس اشریج از آن یاد میشود.
ادامه مطلب
در این مقاله به دنبال معرفی ۸ مسئولیت کلیدی مدیرعامل در حاکمیت شرکتی مبتنی بر اصول حاکمیت شرکتی میزگرد کسبوکار آمریکا هستم. حاکمیت شرکتی از مبانی و نظریات مختلفی نشأت میگیرد که در مقاله «حاکمیت شرکتی: معرفی ۶ نظریه در این حوزه» به آن پرداختیم. اما حاکمیت شرکتی باید با در نظر گرفتن مأموریتها، شرایط […]
ادامه مطلب
ماتریس تجزیه و تحلیل هوفر (Hofer Analysis Matrix) یکی از ابزارهایی است که برای ارزیابی موقعیت رقابتی واحدهای کسبوکار توسط عوامل داخلی و خارجی آن بکار میرود
ادامه مطلب
ماتریس داخلی-خارجی یا IEM یکی از سادهترین ابزارهای تحلیل سبد کسبوکار است که مبنای آن جمعبندی نتایج جداول ارزیابی عوامل داخلی و خارجی است. در مقاله «برنامهریزی راهبردی هلدینگ» سطوح مختلف استراتژی را توضیح دادم. آنجا گفتم که طرحریزی راهبردی هلدینگ دو بخش اساسی دارد: برنامهریزی سبد و راهبردهای سرپرستی. هر یک از این دو موضوع را در […]
ادامه مطلب