برنامهریزی و تصمیمگیری در خصوص یک شرکت هلدینگ نیازمند شناخت ویژگیهای آن است. طبیعتاً هر مدیر ارشد در سازمان هلدینگ در گام اول نیازمند شناخت عمیق از ویژگیهای مجموعه تحت مدیریت خود است. در این مقاله ۵ ویژگی شرکتهای هلدینگ که عموماً برای همه سازمانهای از این دست صدق میکند را تشریح خواهیم کرد که در دستیابی به شناخت عمیق از سازمان مادر سودمند است.
ادامه مطلبتاریخچه هلدینگ و شکلگیری تفکر مرتبط با استراتژی بنگاه مادر طی ۴ دهه، فراز و نشیبها و تغییراتی با خود به همراه داشته است. اشتیاق فزایندهای که برای متنوعسازی و ایجاد شرکتهای چند کسبوکاره در دهههای ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ وجود داشت رفتهرفته رنگ باخته و در دهههای ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ جای خود را به بدبینی داد.
ادامه مطلبمدیر اتوکشیده تا آخر عمرش با همین فرایند شاید صد سازمان مختلف را تیغ بزنند، اما اگر از آنها بخواهیم مسئولیت یک سازمان را بر عهده بگیرند و آن را به مقصد برسانند … مشغول ذمه همه میشوند.
ادامه مطلباگر همه ما (از جمله رهبران) معتقدیم تواضع در مدیریت بسیار مهم است، چرا رهبران اینقدر متکبر هستند؟
بر اساس پژوهش صورت گرفته تحت همین عنوان در HBR اولین دلیلی که برای این موضوع ذکر شده این است که: بسیاری از رهبران فکر می کنند که نمی توانند همزمان متواضع و بلندپرواز باشند.
مدل بروکراسی کلاسیک زمانی دچار مشکل شد که دانشمندان و کارگزاران سعی کردند یک علم دقیق و کاربردی برای ساختار یا مدیریت سازمان ایجاد کنند. در اینجا نظریهپردازن نئوبروکراسی وارد شده و کنترل غیرمستقیم را به عنوان جایگزین بروکراسی معرفی کردند.
ادامه مطلب