دنیای مدیریت سازمانی در سالهای اخیر شاهد گرایش فزایندهای به ساماندهی وظایف، اختیارات و مسئولیتهای ارکان مختلف سازمان بوده است. لذا حاکمیت شرکتی در سالهای اخیر از یک فرایند متعارف به عنوان یک ضرورت در مدیریت استراتژیک کسبوکار تبدیل شده است.
ادامه مطلب
در این مقاله به دنبال پاسخ به این سؤال هستیم که اساساً شرکتهای هلدینگ با چه اهدافی شکل میگیرند. سرمایهگذاران و صاحبان مشاغل و کسبوکارهای بزرگ چرا هلدینگ را برای پیشبرد کارهای خود انتخاب میکنند. تأسیس شرکت هلدینگ چه مزایایی برای مؤسسان آن دارد و مؤسسان با تأسیس هلدینگ چه اهدافی را دنبال میکنند. اینها سؤالاتی است که در این مقاله به دنبال پاسخ دادن به آنها هستیم.
ادامه مطلب
در مقاله «برنامهریزی راهبردی هلدینگ» با مبانی و مفاهیم مرتبط با استراتژی در هلدینگ آشنا شدیم. آموختیم که استراتژی در سطح هلدینگ در سه مقوله دستهبندی میشود: برنامهریزی سبد کسبوکار، راهبردهای سرپرستی و راهبردهای هدایتی. در این مقاله بر این موضوع متمرکز میشویم که چگونه مدیران میتوانند از این مفاهیم در کمک به تنظیم بهتر استراتژیهای بنگاه مادر استفاده کنند.
ادامه مطلب
برنامهریزی و تصمیمگیری در خصوص یک شرکت هلدینگ نیازمند شناخت ویژگیهای آن است. طبیعتاً هر مدیر ارشد در سازمان هلدینگ در گام اول نیازمند ارزیابی هلدینگ و شناخت عمیق از ویژگیهای مجموعه تحت مدیریت خود است. اما ارزیابی هلدینگ به صورت جامع و حصول شناخت همهجانبه از این ابعاد، مستلزم بکارگیری روشها و ابزارهای مختلف و کارآمدی است. در این مقاله به دنبال معرفی یک روش کارآمد به همراه ابزارهای آن جهت رسیدن به این مهم هستیم. مهمترین کاربرد این ارزیابی در طرحریزی استراتژیک هلدینگ است. اولین گام در طرحریزی استراتژی در هلدینگ حصول شناخت همه جانبه از ستاد و شرکتهای تابعه هلدینگ است.
ادامه مطلب
شناخت سبک سرپرستی منطبق بر هر کسبوکار و تمایز قائل شدن بین سبکهای مختلف در مدیریت شرکتهای هلدینگ بسیار مهم است، چرا که هر یک از سبکهای سرپرستی با انواع مختلف کسبوکارها سازگارند. کسب و کارهایی که با سبک برنامهریزی استراتژیک یک سازمان مادر به خوبی سازگار باشند، احتمالاً از یک سازمان مادر کنترل مالی آسیب خواهند دید و عکس این موضوع نیز صادق است.
ادامه مطلب