دروغ‌های مسلح؛ بازی با گزارشات؛ محورهای عمودی ناقص

دروغ‌های مسلح

دروغ‌های مسلح عنوان کتابی است که در سال ۲۰۱۷ برنده جایزه کتاب تجاری سال شده است. این کتاب با هدف تبیین نحوه ارائه گزارشات به نحوی است که علیرغم درست بودن گزارش، آنچه که به خواننده منتقل می‌شود چیزی است که مد نظر گزارش‌دهنده است. بخشی از این کتاب تحت عنوان محورهای عمودی ناقص نحوه بازی با گزارشات نموداری را نشان می‌دهد که در این نوشته به آن پرداخته شده است.

اگر نموداری به خوبی طراحی شده باشد، به طور واضح نقاط پایان مربوط به هم در یک زنجیره را به شما نشان می‌دهد. اگر شما به تغییرات واقعی یا پیش‌بینی نشده در یک مقدار استناد کنید، این کار از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود، زیرا قصد شما این است که خوانندگان به یک نتیجه بندی درست از مباحث مطرح شده دست یابند.

اگر می خواهید نرخ جرائم، میزان تولد، سطح درآمد و یا هر مقداری که می تواند بر روی یک ارزشی از صفر باشد، پس صفر کمترین نقطه از نمودار شما باشد؛ اما اگر هدف شما از انتشار و ترسیم این نمودار ایجاد ترس یا خشم است، می‌توانید محور Y را در جایی نزدیک به کمترین ارزشی که ترسیم می‌کنید، قرار دهید. این بر تفاوت‌هایی که سعی بر آن دارید تا آنها را برجسته و حائز اهمیت نشان دهید، تأکید می‌کند؛ زیرا چشم‌های ما به سمت میزان تفاوت‌هایی که در نمودار نشان داده شده‌اند، می‌چرخند و متمرکز می‌شوند. باید در نظر داشته باشید که اندازه و میزان واقعی از تفاوت‌ها و اختلاف‌هایی که هنوز وجود دارند، در پرده‌ای از ابهام باقی خواهند ماند.

در سال ۲۰۱۲ شبکه‌ی خبری فاکس نیوز در نموداری که تصویرش در زیر آمده است، نشان داد که در صورت انقضای قانون منع مالیاتی که اجازه‌ی آن توسط جرج بوش صادر شده بود، چه تبعاتی خواهد داشت.

دروغ‌های مسلح
بازی با نمودارها

این نمودار در نگاه اول بر شما تأثیری بصری می‌گذارد که مالیات‌ها باید تا حد زیادی افزایش پیدا کنند. ستون سمت راست شش بار از ستون سمت چپ بلندتر است. چه کسی می خواهد که مالیاتش با ضریب شش افزایش پیدا کند؟ اگر کسانی که این نمودار را مشاهده می‌کنند، دچار ترس و هراس از اعداد می‌شوند ممکن است زمان کافی برای بررسی کردن محورها صرف نکنند. البته کسانی که در این موارد بسیار عجولانه رفتار می‌کنند و دست به تحلیل‌های غیرمنطقی می‌زنند، ممکن است متوجه تفاوت‌های واقعی بین یک نرخ مالیات از ۳۵ درصد و دیگری از ۳۹.۶ نیز نشوند. اگر این کاهش مالیات لغو شود، مالیات ها ۱۳ درصد افزایش پیدا می کنند، نه افزایشی ۶۰۰ درصدی که در نمودار به تصویر کشیده شده است (۴۶ درصد افزایش نقطه‌ای معادل ۱۳ درصد از ۳۵ درصد می‌شود).

اکنون اگر محور Y از صفر آغاز شود، این ۱۳ درصد باید به صورتی که در تصویر زیر آمده است، مشاهده شود.

علی فردوسی جهرمی ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰ توسعه مدیریت

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.